About the book

Pata

Author: Tua Ranninen, translator Erik Pöysti
Price: 28€ (tax and postal fees included)
Pages: 210
Pictures: 162
Languages: Finnish or Swedish
Order book: info@pata.fi

Suomeksi

Istun taittotuolilla kapteenin ja perämiehen välissä DC3.sen ohjaamossa, sen ovi selkänojanani. Koneessa meitä on yhdeksän ja olemme nousseet ilmaan venäläisten Novo tutkimusasemalta Dronning Maudlandilla, Antarktissessa, kuljettaaksemme tuoreita elintarvikkeita saksalaisten tukikohtaan. Matkalla on tarkoitus jättää Pekka ja minut kyydistä. Me aiomme kiipeillä koskemattomilla vuorilla muutaman viikon. Olemme lentäneet viitisenkymmentä minuuttia.

-Sano vain mihin haluat että jätän teidat, lentäjä huikkaa. Katselen valkeata ulappaa ja näen fantastisia vuoria ympärilläni. Jää vaikuttaa tasaiselta ja sileältä.

-Kävisikö tähän?

Kiertelemme pari kierrosta ja lentäjä lähtee laskuun. Kone kallistuu voimakkaasti, se rykii ja natisee ja minä lyön pääni seinään. Lentäjä puristaa rattia kouristuksenomaisesti ja huutaa ”Shi, shit, shit” koneen ryskyessä yli jääkentän joka on kaikkea muuta kuin tasainen. Lopulta se tekee 180 asteen ”kässärikäännöksen”. Kaikki pysähtyy.
Vedän syvään henkeä, mutta kapteeni peittää kasvonsa käsiinsä ja on hiljaa pitkään.
Sitten hän kiroilee pontevasti. ”Patrick we have a big problem!”.
En ymmärrä mitään. Hän osoittaa sormellaan. Oikea laskeutumisteline on työntynyt moottoriin ja siipi nojaa avuttomasti murtuneena lumihankeen.

Mikä motivoi löytöretkeilijä Pata Degermania? Miksi Antarktiksen jäälakeudet, Amazonasin ja Borneon viidakot, Himalayan korkeat vuoret ja muut mahdottomat kohteet vetävät häntä puoleensa?

”Pata -Mies ja tahto” kirjassa hän kertoo haaveittensa toteuttamisen tärkeydestä, yhteistyön merkityksestä jäätikön railon reunalla tasapainoillessa, ja siitä mikä elämässä on tärkeää.

Tule mukaan huimalle seikkailulle!

På svenska

Jag sitter inklämd på en klaffstol i cockpiten mellan kaptenen och andrepiloten, med dörren som ryggstöd. DC 3:an, med nio personer ombord har lyft från den ryska basen Novo på Dronning Maud Land på Antarktis, för att transportera färskmat till den tyska basen. På vägen skall de lämna av Pekka och mig. Vi skall klättra i orörda berg i några veckor. Vi har flugit i femtio minuter.

– Säg var ni vill bli avlämpade, säger piloten. Jag tittar ut över de vita vidderna och ser fantastiska berg omkring mig. Isen under oss verkar jämn och slät.

– Går det bra här?

Vi cirklar runt ett par varv och piloten går in för landning. Planet kränger häftigt, det knycker och knakar och jag slår huvudet i väggen. Piloten håller krampaktigt i ratten och skriker: Shit, shit, shit, medan planet dunsar fram över isen, som är allt annat än jämn. Till slut gör det en 180 graders ”handbromsvändning” på marken.
Det blir stilla.

Jag pustar ut, men piloten sätter ansiktet i händerna och är tyst en lång stund. Sedan svär han med eftertryck, och säger ”Pata, we have a big problem”. Jag förstår ingenting. Han pekar. Det högra landningsstället har tryckts in i motorn och flygplansvingen lutar hjälplöst bruten mote en snödriva.
Vad händer sen? Läs mera i boken!

Upptäcktsresanden Pata Degerman tar oss med på äventyr till isviddenrna på Antarktis, till Amazonas och Borneos djunglar, till Himalaya och andra bergskedjor. Han berättar om vikten av att ha mål och att förverkliga sina drömmar, om samarbetets betydelse då du vinglar på randen av en glaciärspricka, om tankar kring liv och död och om vad som verkligen är viktigt.

Följ med på en svindlande upptäcktsfärd.